Kauppaamme pääset tästä.

Testit: Peruutustutkasarja kameralla

Yrityksemme kantava periaate on, että testaamme maahantuomamme laitteet perusteellisesti, jotta asiakkaan ei tarvitse ostaa ns. sikaa säkissä. Samalla perehdymme laitteiden toimintaan perusteellisesti, jotta voimme tarjota asiantuntevan palvelun ja neuvonnan laitteiden asennukseen ja käyttöön. 

Asensimme tuotteemme peruutustutkasarjamme 4:llä anturilla ja infrapunakameralla, Ford Scorpio -98 TD autoon, johon oli jo ennestään asennettu dvd-soitin peruutustutkatuella.

Asennus:
Laitteen asennus onnistui mukana toimitettavilla ohjeilla helposti. Ohjeitten mukaan toimien asennus kävi noin kolmessa tunnissa. Asennuksen kesto on täysin riippuvainen ajoneuvosta, johon laite asennetaan. Kyseisessä autossa purimme mm. kynnyslistat irti ja auton kojelaudan rakenne on sellainen, että työskentely on aikaa vievää.

Ford Scorpio TD -98:

Tästä lähdettiin liikkeelle. Asennuspaikaksi valittiin luonnollisesti takapuskuri. Myös kamera päätettiin asentaa puskuriin vetokoukun yläpuolelle, jotta peruuttaminen esim. venetraileriin onnistuu jatkossa näppärämmin.

Koska asennus edellyttää reikien poraamista puskuriin, vaatii työn suorittaminen hieman siviilirohkeutta. Laitteen mukana toimitetaan hyvälaatuinen reikäsaha sekä kameran että antureiden reikien poraamiseen.

Kuvia klikkaamalla saat suuremman kuvan uuteen ikkunaan.
 
Asennusohje on selkeä ja yksinkertainen, mutta muutama vinkki asennukseen. Mittaa ja merkkaa tulevien reikien paikat huolellisesti, jotta anturit asettuvat samalle korkeudelle siististi riviin.

Käytimme tässä apuna muoviteippiä, jolla merkkasimme ristikot puskuriin ja porasimme reiät ristikkojen "nurkkiin".
Sivun alkuun
Reikien poraaminen on helppoa. Reikäsahoissa on ohjainterä, jonka avulla keskittäminen onnistuu siististi.
Puskurin paksuus vaihtelee automerkeittäin ja joskus voi olla helpompaa irrottaa puskuri asennusta varten, mikäli puskurin ja korin väli on pieni. Antureitten ja kameran johdot tulee vetää takakontin puolelle ja tätä varten voi joutua poraamaan reiän myös takakontin pohjaan. Tarkasta tämä ennen asennusta ja hanki sitä varten läpivientikumi, sillä valitettavasti tämä ei sisälly toimitukseen.

Esimerkkiasennuksessa johdot pystyttiin vetämään ongelmitta takaluukun tiivisteen ali.
 
Reiät ovat valmiina. Antureissa on kumiset lukkokynnet ja niitä asennettaessa on suositeltavaa käyttää esim. silikonisuihketta, jotta kynnet luistavat asennusreikiin paremmin. "Kynsistä" saattaa joutua leikkaamaan pienen osan pois (riippuen puskurin paksuudesta), joten varaa terävä mattoveitsi tai vastaava asennukseen.
 
Sivun alkuun
Valmis asennus näyttää tältä. Anturit on mahdollista maalata auton väriseksi. Maalaus on syytä toteuttaa huolellisesti ja mielellään ennen asennusta. Maalauksessa on huomioitava että pinnat ovat puhtaat (rasvanpoisto aineella puhdistus) ja että ne ovat muovia (ensin muovipohjamaali). Maalikerros on syytä jättää suhteellisen ohueksi, jotta anturin ominaisuudet eivät heikkene. Suosittelemme maalattavaksi mieluiten maalaamatonta anturiamme. Anturien toiminta perustuu ultra-ääneen.
Valmis ja huolellisesti tehty asennus ei ainoastaan paranna omaa ja muitten turvallisuutta, vaan myös  nostaa auton arvoa. Peruutustutka on edullinen henkivakuutus perheen pienimmille ja auttaa ehkäisemään ikäviä tapaturmia.

Testeissämme tutka on osoittautunut erittäin toimivaksi, jopa heinikossa ja peruuttaessa esim. kohti pusikkoa.

Oheiset videotiedostot kuvaavat tutkan toimintaa käytännössä. Testissä käytettiin ilman näyttöä toimitettavaa sarjaamme ja näyttönä käytettiin valikoimistamme löytyvää Windows Ce -käyttöjärjestelmällä varustettua dvd-mediasoitinnavigaattorilaiteyhdistelmää. Pahoittelemme kuvan heikkoa laatua. Tarvitset Windows Media Playerin tai yhteensopivan ohjelman voidaksesi katsoa videot:

Peruutustutkan testaus asennuksen jälkeen
Peruutustutkan testaus pimeän aikaan
 

Sivun alkuun

Kauppaamme pääset tästä.